NÄRINGSLIV

Havredrycken från Landskrona som gör världssuccé

100 miljoner liter havredryck om året är målet för fabriken i Landskrona.

– Vi kommer fortsätta expandera tills vi når det, säger Linda Nordgren, Kommunikationschef på Oatly.

Oatly havredryck utvecklas i Landskrona

Sagan om Oatly började med en upptäckt vid Lunds universitet: naturliga enzymer kan omvandla fiberrik havre till näringsriktig flytande föda. Och processen gör dessutom smaken rund och söt.

Gott dricka för alla som inte tål laktos, med andra ord.

– I början var målgruppen de laktosintoleranta och hälsointresserade, så vår produkt fanns i hälsokostaffärer och på hälsohyllorna, berättar Linda.

Verklig fart på försäljningen blev det inte förrän 2013, då varumärket fick ett helt nytt koncept och tilltal, med förpackningar med texter som ”Hello future” och ”Life changing experience in every carton” tryckta på kartongerna.

– Vi ville nå ut till alla människor, få dem att ändra sina livsstilvanor för att må bättre och för klimatets skull. Vi på Oatly har ett enormt fokus på hållbarhet och hälsa, säger Linda.

Resultatet lät inte vänta på sig. 2012 sålde Oatly cirka 4,8 miljoner liter havremjölk i Sverige. 2017 var motsvarande siffra 14 miljoner liter havredryck.

– Det fanns en medvetenhet hos allmänheten 2013, de var mogna för konceptet. Så succén var även en fråga om tajming, konstaterar hon.

Många konsumenter utan laktosintolerans hade börjat välja bort mjölkprodukter av olika skäl och då dök Oatlys drycker upp som bra alternativ. Havre är dessutom naturligt rikt på fiber och beta-glukaner som har en sänkande effekt på kolesterolvärden, samtidigt som produkterna innehåller en hög andel fleromättat fett och viktiga vitaminer, som tillsätts under produktionen.

Efterfrågan är stor i Storbritannien, liksom i Tyskland och Island. USA och Asien som båda har en stark cafékultur är de snabbast växande marknaderna. Oatly har numera kontor i Malmö, New York, Berlin, London och Shanghai. Men produktions- och utvecklingsanläggningen finns i Landskrona.

– Vår första, småskaliga produktion började hos Trensum Food i Tingsryd och sedan var vi under flera år med egen produktion i Lunnarp, men vi behövde öka volymerna. Samtidigt ville vi vara kvar i närområdet, säger Linda.

– Företagsledningen gillade det geografiska läget i Landskrona med nära till motorvägen, vilket gör det enkelt med transporter. Och kommunen hade förmånliga erbjudanden och ville satsa på företag – det är helt enkelt ett företagsvänligt klimat här. Vi trivs bra i Landskrona.

Och placeringen vid motorvägen har blivit en oväntat bra marknadsföringsplats. Oatlys 72 kvadratmeter stora flagga är numera ett klassiskt landmärke.

– Många brukar kommentera att de sett vår flagga vid motorvägen. Den syns överallt och det gör att många associerar Oatly med Landskrona.

Expansionen av produktionsanläggningen liksom hela företaget har gått snabbt. För ett år sedan arbetade 100 medarbetare på företaget, nu är de 285. Merparten, 130 anställda, jobbar i Landskrona.

All havre till produktionen kommer från Sverige, med undantag för Oatly i USA, där havret köps från Kanada.

– Norden har väldigt gynnsamma förhållanden för odling av havre så den svenska havren är av högsta kvalitet. Många konsumenter efterfrågar ekologiska produkter, men när det gäller den havre som odlas i Sverige är det otroligt lite skillnad på den vanliga och den ekologiska havren. Många av de bekämpningsmedel som används till havre på kontinenten är till exempel inte tillåtna i Sverige. Så vi är väldigt beroende av våra svenska havrebönder.

Sommaren 2018 går till historien som den torraste i mannaminne. Inte bara lantbrukare med boskap utan också sädesslagsbönderna drabbades hårt.

– Vi vet inte hur torkan kommer slå för oss än. Vi har haft möte med vår leverantör och fått veta att det blivit en väldigt mycket sämre skörd än vanligt, men vet fortfarande inte vad konsekvenserna blir.

Oatlys storsäljare är kaffeprodukten iKaffe.

– Den är speciellt utvecklad för baristor och har blivit en stor trend.

Innovationsavdelningen på Oatly arbetar ständigt med nya produkter med målet att kunna tillhandahålla ett havrebaserat alternativ för övervägande delen mejeriprodukterna som finns i butikshyllorna.

– Det händer jättemycket hela tiden. Det är både roligt och intensivt. Jag har en kollega som brukar säga att det är lite som att vi bygger flygplanet medan vi flyger.

Att ändra människors livsstil sägs vara det svåraste som finns, men Oatly tycks vara på god väg. Själv har Linda även privat gjort stora livsstilsförändringar sedan hon började på Oatly.

– Jag har lärt mig jättemycket om hälsa och hållbarhet här. Vi har stort fokus på forskning och kunskap i kommunikationen med våra konsumenter. Det är svårt att inte få klimatångest när man jobbat här ett tag… Vi vill använda vår kunskap till att skapa ett hållbart samhälle. Och om konsumenterna bara tar små steg i taget och byter ut några produkter mot våra, har de har gjort en liten förbättring som kan leda till en förändring i det stora.

 

Fakta: Klimatsmart havredryck – så funkar det

Enligt FN: s livsmedels- och jordbruksorganisation, FAO, skapas 14,5% av alla utsläpp av växthusgaser av kött- och mejeribranschen, det är mer än de totala kombinerade globala utsläppen från alla former av transport. En livscykelanalys grundad på förhållandena i Sverige och gjord av Sveriges Forskningsinstitut (RISE) visar att genom att ersätta komjölk med havredryck kan utsläppen av växthusgaser sänkas med 80%, markanvändningen med 79% och energiförbrukningen med 60%.

Fakta: Oatly

 

Om Oatly

Vad: Producerar och utvecklar havrebaserade livsmedel. Varumärket finns i fler än 20 länder i Europa, USA och Asien.

Ägs av: Bland andra Verlinvest, China Resources, Industrifonden, Östersjöstiftelsen, privatpersoner.

Var: Huvudkontor i Malmö och produktions- och utvecklingsanläggning i Landskrona.

Antal anställda: Cirka 285.

Omsättning: Cirka SEK 630 miljoner 2017, prognosen är 1 miljard SEK 2018.

-----